вторник, 6 декабря 2011 г.

1. Couple of Rules of Russian Phonetics - Несколько правил русской фонетики



Русская азбука Александра Бенуа
http://www.benua-memory.ru/originalyi

Русский алфавит или кириллица
В русском алфавите 33 буквы:
· 10 гласных букв
(а, у, о, ы, э, я, ю, ё, и, е);
· 21 согласная буква
(б, в, г, д, ж, з, й, к, л, м, н, п, р, с, т, ф, х, ц, ч, ш, щ);
· ъ («ер» или твердый знак) и ь («ерь» или мягкий знак) - графические знаки - они не относят ни к гласным, ни к согласным.
_________________________________
6 гласных звуков, различающихся под ударением:
[а], [у], [о], [ы], [и], [э].
я, ю, е, ёйотированные буквы - обозначают по 2 звука ([й'а], [й'у], [й'о], [й'э]).
Russian Alphabet or Cyrillic
There are 33 letters in the Russian alphabet:
· 10 vowels
(а, у, о, ы, э, я, ю, ё, и, е);
· 21 consonants
(б, в, г, д, ж, з, й, к, л, м, н, п, р, с, т, ф, х, ц, ч, ш, щ);
· ъ («ер» or the hard sign) and ь ерь» or the soft sign) these are graphical signs – they are neither vowel nor consonant. ______________________________
6 vowel sounds, differing under stress:
[а], [у], [о], [ы], [и], [э].
я, ю, е, ёjot-containing letters – these carry 2 sounds each ([j'а], [j'у], [j'о], [j'э]).
Глухие и звонкие согласные звуки
Звонкие и глухие согласные различаются участием / неучастием голоса в образовании согласного звука.
Звонкие состоят из шума и голоса.
Глухие согласные произносятся без голоса, когда голосовые связки остаются расслабленными, и состоят только из шума.

Парные
(11 пар)
Непарные
Звонкие
б б’ в в’ г г’ д д’ ж з з’
л л’ м м’ н н’ р р’ й’
Глухие
п п’ ф ф’ к к’ т т’ ш с с’
х х’ ц ч’ щ’


Voiced and Voiceless Consonant Sounds
Voiced and voiceless consonants differ in the presence / absence of voice in the formation of the consonant sound.
Voiced consonant sounds consist of noise and voice.
Voiceless consonant sounds are pronounced without voice, when ligaments are relaxed; in other words, voiceless consonants consist of noise only.
Pair-wise
(11 pairs)
Single
Voiced
б б’ в в’ г г’ д д’ ж з з’
л л’ м м’ н н’ р р’ й’
Voice-
less
п п’ ф ф’ к к’ т т’ ш с с’
х х’ ц ч’ щ’


Твердые и мягкие согласные звуки
Твердые и мягкие согласные различаются особенностями артикуляции, а именно положением языка: при образовании мягких согласных все тело языка сдвигается вперед, а средняя часть спинки языка приподнимается к твердому нёбу, при образовании твердых согласных тело языка сдвигается назад.
Согласные образуют 15 пар, противопоставленных по твердости / мягкости:
Парные (15 пар)
Непарные
Твердые
б в г д з к л м н п р с т ф х
ж ш ц
Мягкие
б’ в’ г’ д’ з’ к’ л’ м’ н’ п’ р’ с’ т’ ф’ х’
ч’ щ’ й’
Hard and Soft Consonant Sounds
Hard and soft consonants differ in the specifics of articulation, specifically, in the position of the tongue. When forming a soft consonant, the entire tongue moves forward, while the middle of the back of the tongue moves upward, toward the hard palate. When forming a hard consonant, the body of the tongue moves backward.
Consonants form 15 pairs, differing in their hardness / softness:
Pair-wise (15 pairs)
Single
Hard
б в г д з к л м н п р с т ф х
ж ш ц
Soft
б’ в’ г’ д’ з’ к’ л’ м’ н’ п’ р’ с’ т’ ф’ х’
ч’ щ’ й’

Функции и правописание Ъ и Ь
Твердый знак выполняет в русском языке разделительную функцию – указывает, что после согласного йотированная гласная буква обозначает не мягкость согласного, а два звука: я – [й’а], е – [й’э], ё – [й’о], ю – [й’у].
Функции мягкого знака сложнее. Он имеет в русском языке три функции – разделительную, функцию обозначения самостоятельной мягкости парных согласных, грамматическую функцию.
Functions and Orthography of Ъ and Ь
The hard sign (ъ) has a dividing function in Russian. It signifies that, after a consonant, a jot-containing vowel letter carries two sounds, rather not soften the consonant.
Namely: я – [j’а], е – [j’э], ё – [j’о], ю – [j’у].
The function of the soft sign (ь) is more complicated. In fact, it has 3 functions in Russian: dividing, signifying autonomous softness of pair-wise consonants, and grammatical.
Ударение
Ударение – это произношение одного из слогов в слове (вернее, гласного в нем) с большей силой и длительностью. Таким образом, фонетически русское ударение силовое и количественное.
Другие отличительные признаки русского ударения:
  • Разноместность русского ударения заключается в том, что оно может падать на любой слог в слове, в противоположность языкам с фиксированным местом ударения (например, французскому или польскому): де́рево, доро́га, молоко́.
  • Подвижность ударения заключается в том, что в формах одного слова ударение может перемещаться с основы на окончание: но́ги – ноги́.
Stress
Stress is the pronunciation of one of the syllabi in a word (to be more precise, the vowel in it) with a greater force and duration. Hence, phonetically, the Russian stress is both forceful and quantitative.
Other distinctive aspects of the Russian stress:
  • Multi-positioning: The stress can fall on any syllable in a word, as opposed to languages where stress always falls on a fixed syllable (such as French or Polish). E.g.: де́рево, доро́га, молоко́.
  • Mobility: In the various forms of a word, the stress can move from the root to the end. E.g.: но́ги – ноги́.
In compound words (i.e., those with multiple roots), there may be several stresses, e.g., прибо́росамолётострое́ние. However, a number of compound words only have a single stress, e.g., пароход [парахо́т].


Задания по теме «Фонетика» - Exercises on a Theme "Phonetics"


1

Представление
Прочитайте предложения.
  1. Э́то я́.
  2. Э́то ты́.
  3. Э́то мы́.
  4. Э́то Анто́н.
  5. Э́то о́н.
  6. Э́то А́нна.
  7. Э́то она́.
  8. Э́то А́нна и Анто́н.
  9. А́нна и Анто́н.
  10. О́на и о́н.
  11. Э́то они́.
  12. Э́то го́род.
  13. Э́то го́род Москва́.
  14. Э́то мо́й дру́г.
  15. Э́то мо́й дру́г Ива́н.
  16. Э́то мо́я подру́га.
  17. Э́то мо́я подру́га Але́на.

Introduction
Read the following sentences.
  1. This is me.
  2. This is you.
  3. This is us.
  4. This is Anton.
  5. This is he.
  6. This is Anna.
  7. This is she.
  8. This is Anna and Anton.
  9. Anna and Anton.
  10. She and he.
  11. This is them.
  12. This is a city.
  13. This is Moscow.
  14. This is my friend.
  15. This is my friend Ivan.
  16. This is my friend.
  17. This is my friend Alena.

2

Твердые и мягкие согласные
Прочитайте слова.
Л – Л’
У́гол – у́голь
Пы́л – пы́ль
Мо́л – мо́ль
Ста́л – ста́ль
Бы́л – бы́ль
Н - Н‘
Ко́н – ко́нь
Гра́н – гра́нь
Ле́н – ле́нь
Ста́н – ста́нь
Т - Т‘
Студе́нт – ма́ть
Д - Д‘
До́м – де́нь
Добро́ – де́ти
Два́ – де́сять
Го́род – дя́дя

Hard and Soft Consonants
Read the following words.

Corner – coal
Passion – dust
Mall – moth
Became (2nd form of the verb to become) – steel
Was (2nd form of the verb to be) – fact

Game – horse
Grain – border
Flax – laziness
Torso – (to) become

Student – Mother

Home – day
Kindness – children
Two – ten
Town - uncle

3

Вместо –сч- произносится –щ-
Сча́стье
Сче́т
Счита́ть

Прочитайте предложения.



  1. Да́йте сче́т, пожа́луйста.
  2. Ма́тч зако́нчился со сче́том 2:2.
  3. Счастли́вые лю́ди живу́т зде́сь.
  4. О́н счита́ет, что́ пого́да хоро́шая.

Pronounce щ- instead of сч-
Happiness
Bill, score
(To) count, think

Read the following sentences.
  1. Give me the bill, please.
  2. The game was over with the score 2:2.
  3. Happy people live here.
  4. He thinks that the weather is good.

4

Вместо –тьс- произносится –ц-
Весели́ться
Встре́титься
Вы́мыться
Горди́ться
Добива́ться
Заверши́ться
Улыбну́ться


Прочитайте и закончите предложения.
  1. Мы́ должны́ встре́титься ….
  2. О́н мо́жет уви́деться с ……..
  3. На́до мно́го труди́ться, что́бы….
  4. Что́бы доби́ться побе́ды, кома́нда……..

Pronounce ц- instead of тьс-
To enjoy (oneself)
To meet (someone)
To wash (oneself)
To be proud (of oneself)
To attain (something)
To finish (something)
To smile

Read and complete the following sentences.
  1. We must meet......
  2. He can see…….
  3. One has to work hard in order to……
  4. In order to attain victory, the team…..

5

Скорогово́рка - это быстрая речь, быстрый темп речи.
Прочитайте несколько раз, увеличивая темп.



  1. Ма́ма мы́ла Ми́лу мы́лом.
  2. Ми́ла мы́ло не люби́ла.
  3. Шла́ Са́ша по шоссе́ и соса́ла су́шку.

Tongue-twister, Rapid speech.
Read several times, each time faster than before.
  1. Mom was washing Mila with soap.
  2. Mila did not like soap.
  3. Sasha was walking along a highway and eating a cracker.

6

Вопросительные конструкции
А. С вопросительным словом (при помощи интонации и вопросительного слова)
Прочитайте предложения.
    1. Кто́ это́? Это́ студе́нт.
    2. Где́ университе́т? Университе́т зде́сь.
    3. Когда́ заня́тия? Сего́дня.
    4. Что́ вы́ купи́ли в магази́не? Молоко́.
    5. Ка́к вы́ отдохну́ли? Спаси́бо, хорошо́.
    6. Ско́лько вы́ посади́ли дере́вьев? Пя́ть.


Прочитайте и закончите предложения.

Что́? Где́? Когда́? Ка́к? Ско́лько?
  1. ……. ….. вы́ обы́чно еди́те на обе́д?
  2. ……. ….. располо́жен музе́й?
  3. ……. …. мо́жно встре́титься с дека́ном?
  4. ………… прое́хать в це́нтр го́рода?
  5. ………… сто́ит кни́га?
Б. Без вопросительного слова (только при помощи интонации)
Прочитайте предложения.
  1. Вы́ е́здили в го́род?
  2. Э́то ва́м интере́сно?
  3. Э́то ва́ш до́м?
  4. Вы́ говори́те по-ру́сски?
  5. Они́ смо́трят телеви́зор?
  6. Э́тот костю́м мне́ подхо́дит?
  7. Уже́ во́семь часо́в ве́чера?
  8. Ва́с пригласи́ли в го́сти?
  9. Они́ слу́шают му́зыку?
В. С противопоставлением (при помощи интонации и противопоставления (с союзом «а»)
Прочитайте предложения.
  1. Я́ чита́л э́ту газе́ту, а вы́?
  2. Мне́ два́дцать ле́т, а ва́м?
  3. Я́ слу́шал му́зыку, а ты́?
  4. Я́ пое́хал на такси́ в це́нтр го́рода, а ты́?
  5. Мы́ уже́ обе́дали, а вы́?
  6. Я́ е́здил на смотрову́ю площа́дку, а вы́?

Question Constructions
A. With a question word (using intonation and question word)
Read the following sentences.
  1. Who is this? This is a student.
  2. Where is the university? Here.
  3. When is the class? Today.
  4. What did you buy at the store? Milk.
  5. How did you rest? Thank you, well.
  6. How many trees did you plant? Five.

Read and complete the following sentences.
What? Where? When? How? How many (how much)?
  1. .... you usually have for dinner?
  2. …. the museum located?
  3. …. meet the dean?
  4. …. get to the center of town?
  5. …. the book cost?

B. Without a question word (using intonation only)
Read the following sentences.
  1. Did you go to town?
  2. Do you find this interesting?
  3. Is this your home?
  4. Do you speak Russian?
  5. Do they watch TV?
  6. Does this suit fit me?
  7. Is it eight PM already?
  8. Are you invited to visit someone?
  9. Do they listen to music?

C. With contrast (using intonation and contrast (with conjunction«and» ))
Read the following sentences.
  1. I read this paper, and you?
  2. I am twenty years old, and you?
  3. I was listening to music, and you?
  4. I took taxi to the center of town, and you?
  5. We already had dinner, and you?
  6. I went to the observation point, and you?

7

Восклицательные конструкции с вопросительными словами
Прочитайте предложения.
  1. Како́й большо́й у ва́с чемода́н!
  2. Ка́к я́рко све́тит со́лнце!
  3. Како́й чуде́сный де́нь!
  4. Ка́к хорошо́ вы́ вы́глядите!
  5. Кака́я краси́вая река́!
  6. Како́й замеча́тельный ви́д на го́род!

Exclamation Constructions with Question Words
Read the following sentences.
  1. What a large suitcase you have!
  2. How brightly the sun shines!
  3. What a wonderful day!
  4. How wonderful you look!
  5. What a beautiful river!
  6. What a fabulous view at the city!








Вишняков С. А. «Русский язык как иностранный». – М.: Флинта: Наука, 2005. –С.6-13.





  • Комментариев нет:

    Отправить комментарий